Om Kristendomsundervisning

Åker låtsasmotorcykel i Falköping

Åker låtsasmotorcykel i Falköping

Hörde på nyheterna att det ska vara Kristendomsundervisning som ska vara den mest framträdande i religionsundervisning. Själv tycker jag överhuvud taget att religion ska vara en privatsak. När jag som sexåring kom till Falköping från Uppsala fick vi rabbla psalmverser i skolan och läsa mårgonbön och lära oss psalmverser utantill. Mina föräldrar gick aldrig i kyrkan och min farfar och farmor var inte intresserade. Morfar var med i missionsförbundet och frimurarorden. Han var väl lite kristen men jag märkte det aldrig. Varför sa Marx att ”religion är ett opium för folket” ?

Jag cyklar ungefär 1966, farfar och pappa sitter bredvid

Jag cyklar ungefär 1966, farfar och pappa sitter bredvid


Men jag tyckte det var roligare att kommentera Göstas blogg ? än att skriva själv. Och kvinnan i mitt liv vill att jag ska höra på entervju med Elisabeth Höglund. Men jag måste skriva och läsa.

Om Klas Petersson

Klas Petersson. Bibliotekarie och Bloggare. Intressen är musik, böcker och resor.
Detta inlägg publicerades i fritid, Klas Petersson, minnen, Samhälle. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar